Delo na jahti pomeni življenje in delo na luksuznem plovilu, kjer skrbiš za najpremožnejše goste sveta. Je intenzivno, pogosto dolgotrajno in fizično zahtevno, a hkrati prinaša izvrstno plačilo, napitnine in priložnost za potovanja po najbolj eksotičnih krajih sveta. Od tebe se pričakuje vrhunska profesionalnost, timsko delo ter visoka raven higiene in storitvene kulture. Začetek je zahteven, a trud se več kot poplača z izkušnjami, ki jih ne pozabiš nikoli.
Ne, delo na jahti ni delo na križarki
Križarke so prave plavajoče metropole. Sprejmejo na tisoče ljudi, delujejo po strogo določenih itinerarjih in so dostopne široki javnosti. Delo na njih poteka organizirano, z jasno določenimi izmenami – 12 ur dnevno, s prostim dnem v tednu. Plača je solidna, vendar pa lahko še posebej veliko privarčuješ, saj so skoraj vsi stroški življenja pokriti.
Na drugi strani pa jahte predstavljajo butični svet luksuza. Namenjene so najpremožnejšim posameznikom in ne sledijo ustaljenim urnikom, saj jih določa kapitan v sodelovanju z lastnikom ali gosti. Delo na jahti zna biti intenzivno – pogosto traja tudi do 16 ur na dan in to brez prostega dne v celotni sezoni. A trud ni zaman. Plačilo je izvrstno, k temu pa se pogosto dodajo še bogate napitnine. A vstop v ta svet ni lahek – potrebna so posebna znanja, visoka stopnja profesionalnosti in dobre priporočbe.
Hierarhija posadke na jahti
Da bi razumeli dinamiko dela na jahti, je nujno spoznati tudi hierarhijo posadke. Gre za zelo strukturiran sistem, kjer ima vsak svoje mesto. Na manjši jahti, dolgi okoli 30 metrov, posadko pogosto sestavljajo kapitan, mornar, dve stevardesi in morda kuhar. Večja plovila, ki so dolga tudi do 125 metrov, lahko štejejo 85 članov posadke. Na vrhu hierarhije je vedno lastnik, sledijo mu predstavnik lastnika ali jahtna agencija, nato kapitan, glavni oficirji, strojnik, ter vodje posameznih ekip za notranjost in zunanjost jahte.
Ekipa za zunanjost, t. i. eksterior, skrbi za navigacijo, privez, čiščenje zunanjih površin in vodne aktivnosti gostov. Notranja ekipa – interior – pa skrbi za gostinsko storitev in čiščenje kabin. Stevardese, vodje strežbe, kuharji, pralci perila in čiščenje – vsi delujejo kot dobro uigran tim, saj gostje pričakujejo storitev na najvišjem nivoju.
Sezone dela
Letni čas, ko se na jahtah dela, je razdeljen na dve glavni sezoni. Mediteranska traja od aprila do oktobra, s poudarkom na mesecih junij, julij in avgust. Karibska sezona poteka pozimi, od decembra do aprila. Številne jahte med sezono potujejo, pozimi gredo v “shipyard” (servisno pristanišče), ali pa opravljajo svetovne poti. Za začetek kariere je idealna izbira Mediteran, saj ne zahteva vize in ponuja veliko priložnosti. Meka jahtne industrije v tem delu sveta je Antibes v Franciji.
Vrste jaht in njihov namen
Poznamo tudi različne tipe jaht. Nekatere so motorne, druge jadrnice. Deli se jih tudi glede na namen uporabe – čarterske, ki se oddajajo gostom, in zasebne, v lasti lastnika, ki jih uporablja sam ali z družino. Delo na čarter jahte je bolj intenzivno, a prinaša napitnine. Na zasebnih jahtah pa je tempo pogosto bolj sproščen, saj so gosti znani in imajo usteljen itinerarij.
Brez pomorskih tečajev in potrdil na jahto ne moreš!
Preden se sploh lahko vkrcaš na jahto kot član posadke, moraš opraviti osnovno usposabljanje za delo na ladji. Ta tečaj ni le formalnost – naučiš se tehnik preživetja na morju, kako ukrepati ob požaru, nuditi prvo pomoč in komunicirati v kriznih razmerah. Te veščine so ključne, saj na odprtem morju ni prostora za napake.
K tečaju pogosto sodi tudi dodatek z imenom »Security awareness«, kjer se učiš, kako postopati, če bi se kdaj znašel v nevarnosti, kot je napad piratov ali nepooblaščenih oseb na krovu. Gre za kratek, a izredno pomemben del priprav.
Poleg strokovne pripravljenosti je obvezen tudi zdravniški pregled, posebej prilagojen za pomorščake. Zdravniki, ki izvajajo te preglede, vedo, na kaj morajo biti pozorni, saj delo na jahti zahteva psihofizično pripravljenost, odpornost in stabilno zdravje. Cena pregleda je odvisna od lokacije, zato se splača predhodno povprašati in primerjati možnosti.
Te tri stvari – tečaj, varnostna priprava in zdravniški pregled – so osnovna vstopnica v svet jahtne industrije. Brez njih si lahko še tako motiviran in pripravljen, a enostavno te ne bodo vzeli na barko. Za osnovne pozicije pa so dobrodošla tudi druga potrdila, ki jih priporočam individualno kandidatom na mojem kariernem svetovanju.
Vpis v jahtne agencije
Čeprav je dobro pripravljen življenjepis pomemben v vsakem poklicu, ima v jahtni industriji še posebej ključno vlogo. Ta svet deluje po svojih pravilih, zato moraš svoj CV prilagoditi specifičnim pričakovanjem te industrije. Stil mora biti preprost, pregleden in profesionalen, brez nepotrebnih dodatkov – fokus je na izkušnjah, certifikatih in pripravljenosti za delo.
Poleg življenjepisa pogosto dodajaš tudi motivacijsko pismo, v katerem izraziš svojo zagnanost, voljo do učenja in spoštovanje do ekipe in gostov. Zelo priporočljivo je, da priložiš tudi reference in kopije pomembnih dokumentov, vse skupaj v angleškem jeziku.
Ko imaš pripravljeno dokumentacijo, pride na vrsto prijava v jahtne agencije. Te agencije so most med tabo in potencialnim delodajalcem – kapitanom, ki išče novo članico ali člana posadke. Čeprav kot začetnik ne moreš pričakovati takojšnje zaposlitve, ti dobra predstavitev poveča možnosti za vstop v industrijo.
Prijavo lahko opraviš prek spletnih obrazcev, e-mailov ali neposredno prek srečanja v pristaniščih, kjer je močna koncentracija jahtne dejavnosti. Priporočljivo je tudi sodelovanje v Facebook skupinah, kjer se redno objavljajo prosta mesta in izmenjujejo izkušnje.
Najpomembnejši nasvet? Bodi prisoten. Pojavi se na lokacijah, kjer je jahtna industrija najbolj aktivna – kot je na primer Antibes v Franciji. Obišči agencije, udeleži se razgovorov in pokaži, da si motiviran. Na barkah pogosto šteje prvi vtis, zato poskrbi, da boš v pravem trenutku na pravem mestu.
Dockwalking in življenje na francoski rivieri
Če si pripravljen narediti korak več in resno iskati zaposlitev na jahti, potem se odpravi tja, kjer se vse dogaja – na francosko riviero. Antibes velja za neuradno prestolnico iskalcev dela na jahtah. Tu se zberejo tisti, ki že imajo izkušnje, pa tudi popolni začetniki. Pomembno je, da se pojaviš na pravem mestu, s pripravljenimi dokumenti, energijo in voljo.
Dockwalking pomeni, da se sprehajaš po pomolih, pristopaš do jaht, pozdraviš posadko, se predstaviš in pustiš svoj življenjepis. Gre za kombinacijo poguma, pristopa in sreče. Vsak dan je nova priložnost, zato začni zgodaj zjutraj in bodi urejen – prva impresija šteje!
Stanovanja in prenočišča v tem času pogosto delijo s drugimi iskalci zaposlitve. Cene so lahko visoke, zato si jih deliš, sobivaš in si med seboj pomagate. Ker barke niso vedno zasidrane v istem kraju, veliko časa porabiš za prevoze – vlaki, avtobusi, hoja.
Delo se ne išče le na pomolu – pomembna je tudi digitalna prisotnost. Bodisi prek agencij, socialnih omrežij ali neposrednih kontaktov. A nič ne bo nadomestilo tvoje prisotnosti na terenu.
Morda boš moral razdeliti 100 ali 200 življenjepisov, preden te kdo pokliče. A ko se to zgodi, se lahko tvoja pot čez noč spremeni.
Delo in življenje na jahti
Delo na jahti se razlikuje glede na to, ali so gostje na krovu ali ne. Ko so gostje prisotni, se aktivira poseben protokol – nosijo se uniforme, dela se v strogo določenem urniku, vse mora biti brezhibno. Ko gostov ni, je delo nekoliko bolj sproščeno, a še vedno usmerjeno v vzdrževanje barke in priprave na nove prihode.
Kot novinec pogosto začneš kot “junior deckhand” ali “junior steward/stewardess”, kjer skrbiš za osnovna opravila – čiščenje, priprava obrokov, pomoč pri vodnih aktivnostih ali navezi barke. Dnevi so dolgi, začnejo se zgodaj zjutraj in se končajo pozno zvečer. Delo je naporno, a strukturirano. Gostje imajo visoka pričakovanja in vsak dan se ponavlja rutina: od priprave zajtrka do pomoči pri večernih sprejemih.
Pomembno je, da si timski igralec, natančen, diskreten in vedno pripravljen pomagati. Delo poteka v strogem hierarhičnem redu – glavna stevardesa ali kapitan podaja navodila in skrbi za potek dneva. Sčasoma lahko napreduješ v bolj odgovorne funkcije, ko se izkažeš s svojo predanostjo in zanesljivostjo.
Bolj odgovorne funkcije so kapita, strojnik, oficir in glavna stevardesa ali interior manager, kjer gre za vodenje proces na barki npr. Pri glavni stevardesi, da organizia dan gostom, nabavlja nujne potrebščine, skrbi za interior posadko in njihove urnike, ureja papirologija, komunicira z gosti in v off sezoni nadzoruje renovacijo interiorja in nabavo vsega potrebnega za naslednjo sezono.
Življenje na jahti: protokol in pravila
Bivanje na jahti je urejeno in zahteva veliko prilagajanja. Kabine za posadko se nahajajo v spodnjem delu jahte in so običajno manjše, a funkcionalne. Vsaka kabina ima svojo kopalnico, in če si v kabini s sodelavcem, gre pogosto za nekoga istega spola.
Vsak dan posadka obeduje skupaj v t. i. crew messu. Za čistočo, uniforme in osebne stvari skrbijo člani posadke sami, ob podpori laundry ekipe. Uporaba alkohola je na večini jaht strogo prepovedana, še posebej med sezono. V osebni torbi ne potrebuješ veliko – le osnovno kozmetiko in izjemno veliko discipline.
Na barki obstaja tudi osnovna lekarna, a za vsako zdravstveno stanje moraš o tem obvestiti nadrejenega. Če je tvoje zdravje ogroženo, se lahko zdravljenje nadaljuje na kopnem – a stroški in zapleti so lahko veliki. Zato je preventiva ključna.
Zelo pomembno je tudi, da spoštuješ rutino, urnike in varnostne protokole. Obstajajo t. i. “watch duties”, ko si zadolžen za nadzor ladje – bodisi med plovbo ali ko je barka zasidrana. Vodiš evidence, opazuješ okolico, sprejemaš pakete ali dviguješ zastave. To je resen del nalog in del osnovne varnosti vseh na krovu.
Prosti čas, prezimovanje in zdravje na jahti
Čeprav delo na jahti poteka v hitrem ritmu, je počitek nujen. Vsak član posadke mora imeti vsaj 10 ur počitka na dan, čeprav to ni vedno mogoče, še posebej v sezoni. Dober vodja posadke (chief officer) mora zagotoviti, da se ekipa dovolj spočije, tudi če delo traja dolgo v noč. Ko gostov ni, se dan običajno zaključi prej in sledi čas za regeneracijo, razen če si na straži (watch duty).
Dopust je običajno dodeljen med prezimovanjem jahte, v t. i. shipyard periodu, ki poteka pozimi – od oktobra do aprila. V tem času jahta miruje, opravljajo se servisi, prenove in priprave na novo sezono. Posadka živi v stanovanjih, dela od 8h do 16h in se več časa druži. Ta čas je odlična priložnost za povezovanje in nabiranje energije.
Zaključek
Delo na jahti je edinstvena izkušnja, ki zahteva veliko predanosti, prilagodljivosti in pripravljenosti na trdo delo. A za tiste, ki imajo strast do morja, potovanj in dela z ljudmi, je lahko tudi eno najbolj nagrajujočih poglavij v življenju.
Če te ta svet resnično zanima in želiš vstopiti v jahtno industrijo dobro pripravljen/a, ti lahko pri tem pomagam. Na mojem kariernem svetovanju za delo v tujini ti osebno svetujem, kako se pripraviti, skupaj uredimo življenjepis in motivacijsko pismo, primerno za to industrijo, ter pripravim vso potrebno dokumentacijo, ki mora biti v točno določenem formatu. Izveš tudi, kje opraviti vse potrebne tečaje in pridobiti potrdila (STCW, Security Awareness, pomorski zdravniški pregled ipd.).
Poleg tega ti posredujem vse pomembne povezave do agencij, platform in spletnih mest, kjer dejansko najdeš delo na jahti, skupaj pa oblikujemo strategijo, kako se prijavljati in kako priti do prve priložnosti. Če želiš, da ti ob vsem tem nekdo stoji ob strani, potem si na pravem mestu.
Prvi korak je tvoj. Prijavi se na svetovanje in naredi naslednji val v svoji karieri!
Na najbolj pogosta vprašanja o delu na zasebni luksuzni jahti sva s Saro Vezenšek odgovorili v tej podkast epizodi:
Vabim pa te, da še več informacij o delu na jahti pridobiš tudi v spodnjih intervjujih za slovenske medije:
- Vandraj: Delo na jahti je najlepša in najtežja izkušnja v mojem življenju
- Finance: Slovenka na rajskih Sejšelih: “delamo tudi po 20 ur na dan”
- Žurnal Popotnik: Na luksuzni jahti spoznala tudi kraljevo družino